Oefening 1 Het strekken van de Bovenrug

In zit. Handen gevouwen in de nek en leun voorwaarts. Breng de ellebogen omhoog terwijl u voorover blijft leunen in de lage rug. Duw het borstbeen naar voren en omhoog.


Voor een filmpje van de oefening klik hier.

 

Oefening 2 Het Soepel maken russen de schouderbladen

In zit. Ga rechtop zitten strekk een arm omhoog en breng deze naar achter terwijl  u de andere arm ook naar achter beweegt. Indien u deze oefening goed uitvoert zult u dit voelen tussen de schouderbladen.

Voor een filmpje van de oefening klik hier.


Oefening 3 Het roteren van de romp

In zit met de armen gekruist voor de romp. Draai zo ver mogelijk naar links en vervolgens naar rechts.

Voor een filmpje van de oefening klik hier.


Oefening 4 Het versterken van de bovenrug


In buiklig met handen op elkaar en het voorhoofd op de handen. Houdt de kin wat ingetrokken en til armen, hoofd en bovenlichaam op. Let op dat u vooral de spieren in de bovenrug gebruikt en niet een holle onderrug trekt. Eventueel het accent leggen op het zo ver mogelijk naar achter brengen van de ellebogen. U kunt als variant ook de ellebogen afwisselend optillen.

Voor een filmpje van de oefening klik hier.

 

Oefening 5 De vliegoefening

In buiklig met de armen haaks op de romp. Een gewichtje in de handen en til deze en het hoofd op en knijp voor uw gevoel vooral goed de spieren tussen de schouderbladen. Let op dat u de kin ingetrokken houdt.

Voor een filmpje van de oefening klik hier.